بادرنجبویه، ۱ گیاه همه فن حریف!-هوران

بادرنجبویه، ۱ گیاه همه فن حریف!

بادرنجبویه یا بادرنگبویه یا وا رنگ بویه با نام علمی Dracocephalum گیاهی است معطر و علفی با گل های آبی رنگ. این گیاه بومی مناطق مدیترانه ‌ای است و در اروپا و آسیا نیز می‌ روید. در ایران در کنار رود ها مجاری آب‌ ها و مناطق اطراف شهر تهران، در شمال ایران، رشت و اطراف آن، رودبار و در آذربایجان و مناطق شرقی ایران و استان‌ های غربی نیز می ‌روید. این گیاه با نام مولداوی نیز شناخته می شود.


ترکیبات شیمیایی موجود در بادرنجبویه

در برگ های بادرنجبویه تانن وجود دارد. تانن ماده‌ ای شیمیایی است که در برخی از میوه ‌ها و بذر ها وجود دارد و حالت گسی در آن ها ایجاد می‌ کند. جوهر مازو یا تانن ماده ‌ای است که در عصارهٔ بسیاری از گیاهان وجود دارد. از دیگر ترکیبات آن می توان به لیمونن و فلانویید هااشاره کرد. این گیاه همچنین  سرشار از اسید لینولنیک است (یکی از اسید هایی که برای عملکرد مناسب کل بدن انسان لازم می باشد).

بادرنجبویه


خواص درمانی بادرنجبویه

باد رنجبویه داروی مورد علاقه ابوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی بود که جهت تقویت قلب و انبساط روح تجویز می‌ کرده است.


باد رنجبویه و اثرات آن بر افسردگی

استفاده از این گیاه به ‌عنوان یک داروی ضد افسردگی تا قرن هفدهم ادامه داشت. این گیاه که دارای طبیعت گرم و خشک است، دارای خواصی آرام ‌بخش برای اعصاب، شادی‌آور و آرام کننده ذهن و روان می‌ باشد.


بادرنجبویه و تسکین درد های گوارشی

همان ‌طور که گفته شد مزاج این گیاه گرم و خشک است بنابراین می ‌تواند در تسکین دادن درد های معده با منشأ عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، استفراغ، استفراغ ‌های دوران بارداری، درد های روده و سردی معده، روده و رحم مفید باشد.

بشتر ببینید
8 خاصیت شگفت انگیز لیموترش

بادرنجبویه


کاربرد اسانس گیاه

اسانس این گیاه در آرام کردن تپش قلب، سردرد های یک ‌طرفه، سرگیجه، بی ‌خوابی و درد عصبی دندان نیز بسیار مفید است.


باد رنج بویه و تاثیراتش بر خانم‌ ها

این گیاه در رفع تند خویی دختران و زنان جوان و یائسه بسیار مفید است. همچنین در کاهش تند خویی های دوران عادت ماهیانه نیز بسیار مؤثر می باشد.


خواص برگ بادرنگبویه

برگ این گیاه بهترین دارو برای کسانی است که هنگام نگرانی و اضطراب دچار ناراحتی معده می ‌شوند. دم کرده آن نیز جهت بهبود تهوع، مراحل اول سرما خوردگی و خستگی عصبی و افسردگی مفید است.


ضماد

ضماد برگ این گیاه برای بهبود درد مفاصل مفید می باشد.


روغن باد رنجبویه

کمپرس، پماد و روغن حاصل از این گیاه جهت دفع حشرات و درمان زخم نیش آن‌ ها و رفع تنش عصبی، از زمان ابن‌ سینا تجویز می شده است. از آن‌ جا که روغن این گیاه عامل اصلی درمانی گیاه است، توصیه شده ‌است که از مصرف خشک ‌شده گیاه خودداری و تازه آن مصرف و استفاده شود.


موارد منع مصرف

هرچند که این گیاه همانند بسیاری از گیاهان دارویی دارای خواص مفید است، ولی مصرف بیش از اندازه آن، عوارض مخصوص به خود را دارد. در صورت داشتن یک بیماری خاص و یا مصرف دارو های مخصوص از مصرف خودسرانه آن پرهیز نمایید و قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.


مصرف بادرنجبویه در بارداری و شیردهی

با توجه به این که هیچ تحقیق علمی و جامعی بر روی تاثیرات احتمالی این گیاه بر جنین در دوران بارداری و نوزاد در دوران شیردهی، صورت نگرفته است، پس بهتر است از این گیاه در این زمان ها استفاده نشود و جانب احتیاط رعایت گردد.

بشتر ببینید
7 نکته که باید در مورد عمل بینی بدانید

جوشانده و شربت باد رنجبویه 

جوشانده و شربت آن برای تقویت معده، کبد و ازدیاد هوش و حافظه تجویز می ‌شود. همچنین برای تنگی نفس و استحکام لثه و دندان‌ ها نیز بسیار مفید است.


دانه های بادرنجبویه نیز خواصی جادویی دارند

دانه های آن قابض، تسکین دهنده درد و اعصاب، مقوی و منبعی غنی از اسید های چرب امگا ۳ می باشد.


اگر دچار سکسه های مداوم هستید، بادرنجبویه بخورید

برای قطع و رفع سکسه می توان از جوشانده ی بادرنجبویه استفاده نمود. برای این کار باید یک قاشق غذا خوری از برگ این گیاه را داخل ظرف بریزید و با مقدار مناسبی آب (ترجیحا یک الی دو لیوان آب) مخلوط کنید و اجازه دهید روی دمای متوسط، دم بکشد. پس از آن روزی ۲ مرتبه می توانید آن را جهت قطع سکسه مصرف کنید. اگر تحمل طعم آن برایتان ناخوشایند است، از عسل یا نبات نیز می توانید استفاده نمایید.

بادرنجبویه


نتیجه گیری

دم کرده آن تعریق بدن را افزایش می ‌دهد که راه درمان سنتی سرما خوردگی ‌های همراه با تب است. همچنین نوشیدن دم‌ کرده باد رنجبویه بعد از وعده های غذایی به هضم آن کمک می ‌کند.

این گیاه خاصیت خوش ‌بو کنندگی دهان را نیز دارد و سودایی شدن خون را بهبود می‌ دهد.


منبع

  1. http://www.herbgarden.co.za/mountainherb/herbinfo.php?id=370#:~:text=Medicinal%20Uses.&text=Dragonhead%20tea%20is%20astringent%2C%20tonic,function%20of%20whole%20human%20body.
  2. کتاب القانون فی طب ابوعلی سینا

۲۸ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید