معجزه ای به نام شاه تره با ۶ خاصیت اعجب انگیز!-هوران

معجزه ای به نام شاه تره با ۶ خاصیت اعجب انگیز!

شاه‌ تره یا شاتره با نام علمی (Common fumitory)، گیاهی است خوشه‌ ای با شاخه‌ های سبز و گل ‌های سفید مایل به صورتی رنگ که میوه‌ های کوچک و کروی شکل دارد. این گیاه در مزارع، باغ‌ ها و زمین‌ های کشاورزی می ‌روید. قسمت مورد استفاده آن شامل برگ، ساقه و گل های آن است که به طور مخلوط با هم استفاده می ‌شوند.


خواص دارویی شاتره 

شاه ‌تره در گروه گیاهانی قرار دارد که مصارف درمانی متنوعی دارند. این گیاه برای تسکین درد، بند آوردن خون‌ ریزی، سم ‌زدایی بدن، درمان بیماری ‌های انگلی و درمان یبوست سودمند است. همچنین گاهی اوقات این گیاه برای تصفیه خون توسط پزشکان تجزیه می ‌شود.

شاه تره


ترکیبات شیمیایی گیاه شاه تره

اسید فوماریک ماده ‌ای است که به میزان قابل ‌توجهی در این گیاه وجود دارد و طی سال‌ های اخیر آن را به طریق مصنوعی نیز تهیه می ‌کنند. شاه تره بسیار خوبی است.


شاه تره و خاصیت درمان پسوریازیس

از قدیم تا به الان از ترکیبات موجود در گیاه شاتره برای درمان بیماری پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) مصرف می ‌شود. در واقع از عصاره این گیاه می ‌توان در کنترل علائم بیماری های مزمن پوستی، بالاخص پسوریازیس استفاده نمود.


کاهش قند خون و خاصیت ضد دیابتی شاه تره

آزمایش ۱۵ ‌روزه روی موش‌ های مبتلا به دیابت نشان داد که این گیاه می‌ تواند در کاهش گلوکز خون و کلسترول نیز مؤثر باشد. در طب سنتی، مصرف این گیاه به افراد مبتلا به دیابت و چربی خون بسیار سفارش می شود.

شاه تره


شاه ‌تره و اختلالات کبدی 

از دیگر خواص درمانی گیاه شاه ‌تره و عصاره آن می ‌توان به تاثیرش در بهبود اختلالات کبدی اشاره کرد. بررسی ‌های چندین مطالعه نشان داده ‌است که ترکیب‌ های موجود در گیاه شاه ‌تره از آسیب رساندن به کبد جلوگیری می کند.

بشتر ببینید
قرنطینه چه تاثیری بر روی سلامت روان دارد؟

دیگر خواص گیاه شاه‌ تره

این گیاه که خاصیت آنتی هیستامینی دارد کاهش‌ دهنده تپش قلب، ضد اسپاسم، ضد ورم، ادرار آور، آرام بخش و پایین آورنده فشار خون بالا نیز می باشد. شاه ‌تره همچنین مانع عفونت در بدن می‌ گردد. این گیاه با افزایش تعریق بدن به کاهش تب کمک می ‌کند.


روش مصرف شاه تره

تهیه چای شاه ‌تره: به ۲ الی ۴ گرم از خشک ‌شده این گیاه (مخلوط برگ، ساقه و گل) یک لیوان آب جوش افزوده و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند تا دم بکشد، سپس آن را صاف نموده و گرما گرم قبل از خوراک و وعده غذایی میل کنید.  می توان روزانه تا سه نوبت این مقدار را (صبح، ظهر و شب) تکرار کرد. (جمعاً می توان روزانه ۶ الی ۱۲ گرم گیاه که معادل حدود سه لیوان محصول صاف شده است را مصرف نمود).

شاه ‌تره گیاهی است که نمونه خشک آن در بازار موجود می باشد و به شکل طبیعی خرد شده و ریز می ‌باشد، لذا می‌ توان مستقیماً آب جوش را روی آن ریخت و دم نوش تهیه کرد.

توصیه می شود دم ‌کرده شاه‌ تره را گرم بنوشید، زیرا با سرد شدن محلول بعضی از مواد موجود در آن رسوب می کند (این موضوع در مورد اکثر گیاهان صادق نیست و می ‌توان محلول تهیه ‌شده از آن‌ ها را سرد هم مصرف کرد).


گیاه شاه‌ تره و بازسازی فولیکول های مو 

ابوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی در کتاب خود ذکر کرده ‌است که خوردن یا مالیدن گیاه شاه ‌تره و عصاره آن بر پوست باعث رویش مو می ‌شود همچنین اگر فردی دچار ریزش مو است با خوردن یا مالیدن آن بر نواحی دچار ریزش، مانع از ریزش موی آن قسمت می شود. این گیاه را می‌ توان بر روی ابرو و پوست سر مالید.

بشتر ببینید
با زنجبیل موهایتان بلندتر از همیشه خواهد شد، 1 راه حل اساسی

آیا مصرف گیاه شاه ‌تره در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟ 

صراحتا می گوییم که خیر! به طور کلی مصرف گیاهان دارویی در دوران بارداری مجاز نیست. این گیاه نیز در دوران بارداری مجوز مصرف ندارد و طبق گزارش منابع معتبر، ممکن است باعث سقط جنین شود. پس بهتر است این گیاه و تمام گیاهان دارویی دیگر را در دوران بارداری مصرف ننمایید. همچنین به دلیل مشخص نبودن تاثیرات این گیاه بر شیر مادر، بهتر است در دوران شیردهی نیز از مصرف آن اجتناب شود.


شاه ‌تره و بلغم 

بلغم یکی از خلط های چهارگانه (اخلاط اربعه) در طب اخلاطی است. به نظر پزشکان سنتی این خلط طبعی سرد و مرطوب دارد و استفاده زیاد خوراکي های سردي بخش سبب ازدیاد این خلط  در بدن مي شود. شاه ‌تره با طبعی که دارد، دارویی مؤثر در درمان ورم‌ های بلغمی می باشد.

شاه تره


طبع شاه تره چیست؟

طبع یا مزاج گیاه شاه ‌تره گرم می باشد. این گیاه گرمی ‌بخش و نرمش دهنده می باشد. همچنین باعث گرم شدن معده، کبد و رحم می شود.


اگر از نظر جنسی سرد هستید، شاه تره بخورید

این گیاه به علت دارا بودن مزاج گرم شهوت ‌انگیز می باشد. افرادی که دچار سردی جنسی می شوند می توانند روزانه ۱ الی ۲ لیوان از دم کرده ی این گیاه بنوشند تا بدنشان گرم و شهوتشان بازگردد. مدت درمان آن با توجه به شدت سردی و نداشتن مشکلات دیگر (نظیر عدم علاقه به شریک زندگی یا بیماری های دیگر) می تواند متغیر باشد.

بشتر ببینید
برای کاهش و مدیریت قند خون چه بخوریم؟ 17 خوراکی شگفت انگیز

ترکیب شاه تره با کاسنی

ترکیب دم کرده گیاه شاه تره با دم کرده گیاه کاسنی، به نسبت یکسان، می تاند اثرات این گیاهان را چند برابر نماید.


موارد منع مصرف

این گیاه را با دارو های شیمیایی دیگری که توسط پزشک تجویز شده است، مصرف ننمایید. زیرا ممکن است اثرات داری شیمایی را از بین ببرد و یا کاهش دهد. این گیاه را همان طور که در بالا نیز ذکر شد، در دوران بارداری و شیردهی مصرف نکنید.

 


استفاده از شاتره در طب اروپایی

حدود ۳۰ سال است که پزشکان متخصص آلمانی از عصاره گیاه شاه تره جهت درمان و تسکین درد های کولیکی که بر کبد و صفرا نیز اثر می گذارند، استفاده می کنند. طی تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده اند، این تاثیر شگرفی بر دردهای ناشی از کیسه صفرا دارد. آن ها اثرات جانبی مصرف این گیاه را نیز بررسی کردند و نتیجه آن به شرح زیر است:

عوارض جانبی در ۶۹٪ از بیمارانی که این گیاه را مصرف می کردند رخ داده است که اغلب شکایات آن ها در ناحیه دستگاه گوارش (۵۶٪) و بروز گرگرفتگی (۳۱٪) بود.


نتیجه گیری

اگر شاه تره به طور افراطی مصرف نشود، عوارض خاصی ندارد. در غیر این صورت، دوزهای بالای آن  باعث لرزش، تشنج و حتی مرگ می شود. همچنین اسهال، گرفتگی عضلات و تنگی نفس نیز می تواند از اثرات جانبی این گیاه باشد.


منابع:

  1. کتاب القانون فی طب ابوعلی سینا
  2. https://www.drugs.com/npc/fumitory.html
  3. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-451/fumitory

در انتها امیدواریم که از مطلب «شاه تره، گیاه همه فن حریف!» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۲۶ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید