چگونه میزان استروژن در مردان را کاهش دهیم؟ ۳ روش اصولی-هوران

چگونه میزان استروژن در مردان را کاهش دهیم؟ ۳ روش اصولی

استروژن یک هورمون جنسی است که علی رغم اینکه بیشتر در زنان شناخته شده است اما همچنین بخش اساسی از سلامت جنسی مردان را در برمیگیرد.وقتی بدن شما بطور متناسب کار میکند،استروژن در متعادل کردن تستوسترون(هورمون هایی که اثرات آندروژنیک (جنسیتی) و آنابولیک (سازنده، رشد دهنده) نقش دارد.

استروژن

تولید این هورمون در دوره بلوغ جنسی در پسران افزایش یافته و عامل اصلی تغییرات فیزیکی این دوران به‌شمار می‌آید. به‌طور متوسط بدن هر مرد ۲۰ برابر بیشتر از بدن هر زن تستوسترون تولید می‌کند.همچنین استروژن از کژکارکردی جنسی جلوگیری میکند.در هر صورت این مهم است که سطح هورمون ها ی خود را چک کنید چرا که مقدار زیاد استروژن میتواند باعث بروز عوارض سلامتی مانند خطر مشکلات سینه،اختلال در نعوظ،خستگی،افسردگی و از دست رفتن عضلات شود.


روش اول از سوم:رژیم خود را تغییر دهید

تا حد امکان غذاهای ارگانیک خریداری کنید

بسیاری از آفت کش ها ، آنتی بیوتیک ها ، حشره کش ها استفاده شده در محصولات تجاری کشاورزی حاوی مواد سمی میباشند.هر چند که نتایج در این خصوص قطعی نیست اما برخی تحقیقات نشان میدهد که زمان گوارش این سم ها مانند استرژون عمل میکنند و میتواند هورمون های بدن را از تعادل خارج کند.برای جلوگیری از این مساله ، تا حدی که میتوانید غذاهایی خریداری کنید که دارای “برچسب سبز اورگانیک” هستند.


از سبزیجات پیج پیچی بیشتر بخورید

بسیاری از سبزیجات پیچ پیچی شامل بخش زیادی ایندول-۳-کاربینول(یک ترکیب ضد سرطانی خانواده چلیپاییان) میباشند.به محض ورود ایندول-۳-کاربینول به بدن ، این ترکیب به فضای موجود در سلولهای شما به عنوان نوعی استروژن به نام استرادیو مبارزه خواهد کرد و از رشد بی  رویه آن جلوگیری خواهد کرد.در طی زمان ایندول-۳-کاربینول میتواند به بدن شما کمک کند استروژن را را دفع نموده و فضای بیشتری برای رشد تستوسترون ایجاد میکند.سبزیجات پیچ پیچی در دسترس شامل:

.بروکلی

.کاهو

.کلم

.گل کلم

.کلم پیچ


غذاهایی استفاده کنید که آنزیم های ضد استروژن دارند

در حالی که بعضی خوراکی ها موادی دارند که استروژن را شبیه سازی میکنند ، برخی دیگر آنزیم هایی مانند الاجیتانین، نارینجنین  و آپیجنین (ترکیب های بی رنگ و بی بو موجود در گیاهان) را دارا میباشند که رشد و یا توزیع هورمون های جنسی را کنترل میکند.بسته به نوع خاص از تغذیه ، این به بوسیله فعالیت در پیشگیری از جفت شدن استروژن ها با گیرنده های سلولی و یا بوسیله شبیه سازی بازدارنده آروماتاژ(آنزیم هایی که از تبدیل شدن مواد به استروژن جلوگیری میکند) صورت میگیرد.برخی غذاها که شامل ضد-استروژن ها هستند، شامل:

بشتر ببینید
10 مورد از ضروری ترین ابزار پیرایش آقایان

.میوه های خانواده مرکبات

.توت های تیره

.روغن زیتون

.میگو

.انار

.قارچ سفید


میزان مصرف کافئین و الکل را محدود کنید

قهوه،نوشیدنی ها گازدار و سایر نوشیدنی ها کافئین دار میتواند به صورت انبوه تولید استروژن در بدن شما را افزایش دهد.علی الخصوص قهوه میتواند باعث بیشتر اسیدی شدن بدن شما شود و ایجاد تعادل در هورمون ها را دشوار بسازد.آبجو و سایر نوشیدنی های الکلی حاوی  فیتواستروژن میباشند که در زمان مصرف میتواند به طور کلی میزان استروژن در بدن شما را افزایش دهد.


مصرف سویا و محصولات سویایی را متوقف کنید

دانه های سویا و سایر محصولاتی که از آن بدست می آید مانند شیر سویا و توفو شامل مقدار زیادی فیتو-استروژن هستند.دقیقا مانند الکل ، این ماده میتواند میزان استروژن فعلی شما را افزایش دهد.


روش دوم از سوم:سبک زندگی خود را تغییر دهید.

برای مدت حداقل سه ساعت در هفته ورزش کنید

زمانی که به طور منظم تمرین میکنید ، فعالیت های شدید میتواند به تنظیم هورمون های شما کمک کند.در صورت امکان، حداقل برای سه ساعت در هر هفته تمرین کنید و یا به مدت حدود ۳۰ دقیقه در هر روز.بر روی ورزش هوازی مثل دویدن،رکاب زنی و شنا به جای ورزش های وزنه ای و یا تنش زای عضلانی ، تمرکز کنید.


مصرف محصولاتی که حاوی ژنواستروژن های هستند،متوقف کنید

ژنواستروژن ها نوعی از فرآورده های شیمیایی هستند که در انواع مختلف تولیدات صنعتی استفاده میشوند.اکر شما بیش از اندازه با مواردی که که شامل ژنواستروژن هستند در تماس باشید ، این مواد شیمیایی میتواند وارد بدن شما شود و میزان رشد استروژن را افزایش دهد.محصولاتی که باید از آن ها پرهیز کرد و یا میزان آن را محدود کرد شامل:

.اشیا پلاستیکی مثل ظرف ها،بطری ها و بسته بندی ها.

.حشره کش ها و آفت کش های کشاورزی.

.محصولات زیبایی شامل دی‌بوتیل فتالات(عنوان یک افزودنی به چسب یا جوهر برای چاپ استفاده می شود)

. ضد عفونی کننده های حاوی ارتو فنیل فنول(مشتقات فنل که معمولاً به عنوان ترکیبات ضد عفونی کننده های بیمارستانی یافت می شوند)

. فیلترهای قهوه ، کاغذ ، دستمال کاغذی و دستمال های پاک کننده

بشتر ببینید
9 حقیقت در مورد سلامت و زیبایی مردان

هر شب حداقل هفت ساعت خواب شبانه داشته باشد

ملاتونین یک هورمون است که به تنظیم چرخه خواب کمک میکند.همچنین در هر صورت این میتواند با فرایند تولید استروژن تداخل داشته باشد و مانع از تکثیر راحت این هورمون شود.برای اینکه مطمئن شوید شما به اندازه کافی ملاتونین دارید ، سعی کنید که هفت ساعت خواب و یا بیشتر در هر شب داشته باشید.در یک اتاق تاریک بدون هیچگونه مزاحمت استراحت کنید،به بدن خود کمک کنید تا سطح عمیق تری از خواب را بدست بیاورد تا بتواند مقدار ملاتونین بیشتری تولید کند.

استروژن


روش سوم از سوم:با دکتر خود مشورت کنید.

از دکتر خود درخواست کنید تا یک تست خون برای ارزیابی میزان استروژن شما ،تجویز کند

اگر شما شک دارید که درجه استروژن شما بالا میباشد، با دکتر خود درباره یک تست خون مشورت کنید.این بهترین راه برای تعیین این است که آیا میزان استروژن شما بالا است؟ و بهترین گزینه درمان برای شما چه خواهد بود؟

.اگر برای شما تشخیص بالا بدهند باید توجه داشته باشید که علائم شما پیشرونده خواهد بود ، دکتر شما شاید بخواهد ارزیابی های دوره ای از شما بگیرد تا بدن شما را چک کند و درمان را هماهنگ سازد.

استروژن


مکمل های ویتامینی بگیرید که به بدن شما کمک کند از استروژن خلاص شوید

گرچه این مورد به عنوان درمان فوری شناخته نمیشود، گرفتن مکمل های روزانه میتواند به کم شدن استروژن در بدن منجر شود.علی الخصوص ویتامین و قرص های مواد معدنی میتواند به قسمت های مختلف بدن کمک کند تا از استروژن رها شود و این فرایند را سریع تر و موثرتر انجام دهند.با دکتر خود درباره مکمل های روزانه زیر صحبت کنید:

_

۳۰۰ الی ۱۵۰ میلی گرم دوز روزانه از کلسیم دی گلوکرات

_

۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی گرم دوز روزانه از عصاره چای سبز

_

۵۰ الی ۱۰۰ میلی گرم دوز روزانه کورکومین (عصاره زردچوبه)

_

۵۰ الی ۱۰۰ میلی گرم دوز روزانه عصاره خارخاسک

_

۲۰۰ الی ۴۰۰ میلی گرم دوز روزانه سولفورافن(عصاره گل کلم)

 


از سرم هایی که این هورمون را در قسمت های مشخصی از بدن مسدود میکند استفاده کنید

تعدیل کننده های گیرنده های این هورمون انتخابی نوعی از دارو است که در زمان تجویز و استفاده از اثر گذاری استروژن ها بر روی قسمت های خاصی از بدن مثل غده هیپوفیز جلوگیری میکند.از دکتر خود درباره داروهای تجویزی مثل کلومیفن و تاموکسیفن پرسش نمائید.

بشتر ببینید
3 روش برای جوان تر شدن آقایان!

.عوارض جانبی اصلی سرم ها شامل نفخ،شکم درد، مشکلات بینایی مثل حساسیت به نور و تاری دید میباشد.

.با دکتر خود قبل از گرفتن سرم ها درباره داروهایی مثل  بگزاروتن ، پارلودل ، تاگامت ، کلوزاپین ، سیتوکسان ، نیدرازید ، فمارا ، تاپازول یا کاردن  چک کنید.


از بازدارنده های آروماتاژی برای جلوگیری از رشد استروژن استفاده کنید

ALS یک نوع از دارو است که میزان این هورمون را از طریق مبارزه با آنزیم های آروماتاژی که تستوسترون را میگیرید و به استرودیل تبدیل میکند ، کاهش میدهد.با دکتر خود درباره گرفتن نسخه هایی از آناسترزول و لتروزول و سایر بازدارنده های آروماتاژی مشابه مشورت بگیرید.

.تاری دید،درد قفسه سینه،گیجی،توهم،تنگی نفس و ضربان قلب نامنظم از شایع ترین عوارض جانبی تاثیر ALS هستند.

.قبل از گرفتن ALS از دکتر خود درباره بازخورد های چنین داروهایی سوال بپرسید.


به اینکه اگر داروهای مصرفی میزان استروژن شما را افزایش میدهد توجه کنید

در برخی موارد خاص،داروهای تجویزی اخیر شما ممکن است اثر غیرقابل انتظاری در بدن شما برجای بگذارد و باعث افزایش میزان استروژن شود.اگر شما در شک هستید که ممکن است شما این مورد را داشته باشید، با دکتر خود در ارتباط باشید و موقعیت خود را برای او شرح دهید.یک تغییر در داروهایی تجویز و یا دوز مصرفی آن ها ممکن برای متعادل کردن هورمون های شما ضروری باشد.


نتیجه گیری

استروژن ها هورمون هایی هستند که برای عملکرد جنسی و رشد هر دو جنس مرد و زن لازم هستند.اما استروژن در خانم ها نقش اساسی تری ایفا میکند و به نسبت بسیار بیشتر در بدن خانم ها کاربرد دارد و یافت میشود.عدم متعادل بودن هورمون ها و بالا بودن میزان استروژن که در نتیجه عادات زندگی غلط و سبک زندگی شیمیایی بوجود می آید میتواند منجر به بروز مشکلاتی در رشد،باروری،روان و سلامت آقایان شود که در قدم نخست با اصلاح تغذیه و سبک زندگی و در نهایت با مراجعه با پزشک و گرفتن تست خون و داروهای لازم قابل تشخیص و درمان میباشد.


منابع:

https://prostate.net/articles/what-foods-can-increase-testosterone-levels

https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh22-3/220.pdf

https://www.wikihow.com/Lower-Estrogen-in-Men


در انتها امیدواریم که از مطلب «چگونه میزان استروژن در مردان را کاهش دهیم؟ ۳ روش اصولی» خوشتان آمده باشد و نکات خوبی را از آن آموخته باشید. برای مشاهده‌ی سایر مطالب می‌توانید به سامانه جامع سلامت و بهداشت هوران مراجعه کنید.


۲۶ , مهر ۱۳۹۹
یکدوسهچهارپنج
Loading...
در حال حاضر شما در وب سایت عضو نیستید